آب ژاول (هیپو کلریت سدیم)

مشخصات و کاربرد

نام و فرمول شیمیایی : هیپو کلریت سدیم به فرمول (NaoCl)

سدیم هیپوکلریت بهانگلیسی(Sodium hypochlorite(ماده ای شیمیایی با فرمول NaClO است.شکل محلول این ماده به عنوان سفید کننده و با نام تجاری آب ژاول عرضه می شود. در کشورهای گوناگون با نام‌های مختلف نیز شناخته می‌شود. مانند بلیچ، واروکینا و آموکینا که بسته به غلظت آن به نام‌های تجاری گوناگون در بازار موجود است.

آب ژاول که در فارسی به آن مایع سفید کننده و وایتکس نیز گفته می‌شود، محلولی است که برای گندزدایی، سفیدکردن و بوزدایی به کار می‌رود.

آب ژاول محلولی حاوی ۱۰ تا ۱۶ درصد هیپوکلریت سدیم در آب است. رنگ آن نزدیک به زرد و طعم و بوی آن تند است. مزيت آب ژاول اين است که خاصيت ضدعفوني کننده نيز دارد زيرا يک سفيدکننده کلردار است. افزودن مقدار کمي پربورات به آب ژاول، قدرت سفيدکنندگي آن را افزايش مي‌دهد. البته بايد توجه داشت که محلول هيپوکلريت سديم ناپايدار است و در مجاورت نور و گرما تجزيه شده و اکسيژن آزاد مي‌کند و در نتيجه از شدت عمل آن کاسته مي‌شود لذا بايد آن را در ظروف مات و دور از گرما نگهداري کرد. آب ژاول طبق فرمول زیر تجزيه مي‌شود.

NaOCl — NaCl + O2

هیپوکلریت سدیم ترکیبی خورنده بوده و سریع تجزیه می شود و ترکیب و کیفیت ثابتی ندارد و عدم اطمینان از خلوص آن و ایجاد محیط قلیایی بعد از کاربرد که سبب کاهش اثر کلر می شود، سبب شده تا از آن به عنواناکسید کننده قوی و عامل سفید کننده استفاده شود. این محلول خاصیت قلیایی دارد و PH محلول در دمای 20 درجه سانتیگراد بالاتر از 7 است.

کاربرد : بی رنگ کردن الیاف پارچه ، کاغذ ، ضدعفونی آب استخرها ، ضد قارچ و ضد میکروب

موارد مصرف: ضد عفونی کننده آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب، سفید کننده خمیر کاغذ و الیاف نساجی، صنایع نساجی و ضد عفونی کننده بهداشتی در مصارف خانگی، استخراج طلا از کانی آن

نحوه تحویل: تانکر های مخصوص، بشکه های پلی اتیلنی 250 کیلوگرمی

آنالیز