اهمیت صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی، شاهد تهیه و ساختن هزاران فرآورده مورد مصرف جوامع انسانی هستیم. با کمی دقت می‌توانیم دریابیم که دوام و بقای جوامع پیشرفته امروزی شدیدا به صنایع شیمیایی آن کشور امکان پذیر است. برای پی بردن به این مطلب به چند مثال توجه کنید:

با انجام عملیات شیمیایی بر روی نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ می‌توانیم صدها فرآروده بسیار مهم و ارزشمند مانند انواع بنزین‌ها نفت و گازوئیل، انواع روغن‌ها، گاز شهری، زغال کک و صدها محصول پتروشیمی دیگر به دست آوریم. شما با کمی دقت می توانید به اهمیت این فرآورده‌ها در زندگی روزانه، حمل ونقل، امور نظامی، کشاورزی و دارویی و … پی ببرید.

استخراج آهن از کانی‌های آن، به دنبال اجرای یک سلسله واکنش های شیمیایی در کوره بلند صورت می‌گیرد. اهمیت آهن و فرآورده‌های آن برای شما بسیار آشکار است. از آهن و آلیاژهای آن در صنایع ماشین‌سازی، ساخت کشتی و هواپیما، نساجی و … استفاده می‌شود.

تهیه آلومینیوم از بوکسیت و تهیه فلزات دیگر از ترکیبات آن‌ها نیز به دنبال اجرای واکنش های شیمیایی در دستگاه‌های مورد نظر عملی می‌شود.

از سوزاندن گوگرد یا پیریت در کارخانه و انجام عملیات بعدی بر روی آن، سولفوریک اسید بدست می‌آید. از این اسید برای تهیه انواع کودهای شیمیایی، برخی نمک‌ها، دیگر ترکیب‌های شیمیایی، حل کردن کانی‌ها و … استفاده می‌شود.

آمونیاک و نیتریک اسید از محصولات جنبی صنعت زغال سنگ و گاز طبیعی بدست می‌آیند. این دو در تهیه کودهای شیمیایی و برای مصارف دیگر اهمیت زیادی دارد.

از نمک طعام برای هیدروکلریک اسید، سدیم کربنات، سود، گاز کلر، سدیم و … استفاده می‌شود. این ها به نوبه خود در تهیه صابون، کاغذ و پارچه های پنبه‌ای و پشمی، پلاستیک، فیبر و …کاربرد دارد. از راه اجرای عملیات شیمیایی بر روی چوب، می‌توان به محصولاتی چون ابریشم مصنوعی، انواع فیبرها، انواع کاغذها، پلاستیک‌ها، پودرهای بدون دود، زغال فعال، استیک اسید، اتانول و متانول، تربانتین، رزین، استون و … دست یافت.

همچنین از راه واکنش‌های شیمیایی بر روی مواد خام اولیه مورد نظر انواع شیشه‌ها و انواع رنگ های مصنوعی بدست‌ می آیند. تهیه انواع سرامیک‌ها و فرآورده های سرامیکی نیز با انجام واکنش‌های شیمیایی چندی همراه است.

تولید انرژی نیز به نوبه خود بیشتر منشا شیمیایی و صنایع شیمیایی دارد، مانند انرژی حاصل از سوخت های معمولی و انرژی حاصل از واکنش‌های هسته‌ای

به همین ترتیب در پرتو شیمی و صنایع شیمیایی است که انواع داروهای پزشکی، سموم دفع آفات، انواع کاتالیزگرها و هزاران محصول دیگر سنتز، تهیه یا استخراج می‌شود. بنابراین با اطمینان می توان گفت شکوفایی اقتصاد ملی تا حدود زیادی در پرتو شیمی و صنایع شیمیایی امکان‌پذیر است.



دیدگاهتان را بنویسید